Egyetlen sz, ami forradalmi talakulsokat indthat el

Nha egy trvny fontossga s a rirnyul kzfigyelem nagysga fordtottan arnyos. Id?nknt nagy vitt kivlt trvnymdostsok gyakorlati hatsa jelentktelen, mikzben a legnagyobb csendben megszavazott apr trvnymdosts forradalmi talakulsokat indthat el egy gazatban. S?t, akr egyetlen diszkrten betoldott sz nagyobb vltozsokat eredmnyezhet, mint mskor j paragrafusok hossz sora. Az albbiakban Dr. Baraczka Mariann, Dr. Kincses Gyula s Dr. Matejka Zsuzsanna rst kzljk vltozatlan formban.

Mg novemberben mdostotta a parlament a szemlyi jvedelemadrl szl trvny mellklett. A nyilvnossgot egyltaln nem foglalkozatta, a szekrt?k is csak utlag fogtk fel a mdosts jelent?sgt. A vltozs csupn egyetlen sz berst jelentette: janurtl a vissza nem vlthat letbiztosts mellett a munkltat ad- s jrulkmentesen fizethet az alkalmazottjnak betegbiztostsi djat is.

Eddig is prblkoztak biztostk egszsggyi elltsokra kthet? termkek bevezetsvel, de - ellenttben a nemzetkzi gyakorlattal - Magyarorszgon a kiegszt? egszsgbiztostsok piaca jelentktelen maradt. Ennek egyik f? oka az volt, hogy nem lehetett szlesebb kr szmra is elrhet? szintre cskkenteni a biztostsi djakat. Ha kevesen ktnek egszsgbiztostst, akkor kicsi lesz az a kzssg, amelyen bell a kockzatokat meg lehet osztani, emiatt viszont drga marad a szolgltats. A keresleti oldal sz?kssge miatt a magn egszsggyi szolgltatsok piaca sem indulhatott igazi fejl?dsnek, nhny terletet leszmtva. Ha teht kicsi a biztostsi piac, akkor nem fejl?dik a szolgltati piac sem, ez viszont magasan tartja a szolgltatsok djt is, ami tovbb emeli a biztostsi djtteleket. Marad a helyben jrs.

Rgta l? krds, hogy a trsadalombiztosts keretei kztt nyjtott egszsggyi elltsokkal val elgedetlensg s az egyni fizet?kpessg javulsa mikor hozza ltre azt a kritikus mretet meghalad kockzatkzssget, amely zleti szempontbl nyeresgess teheti ezt a biztosti zletgat, radsul gy, hogy egyre tbbeknek teszi lehet?v a belpst. Ebb?l a kpletb?l eddig alapvet?en a fizet?kpessg hinyzott, hiszen az egszsggyi rendszerrel val elgedetlensg megvan. Azzal, hogy a parlament admentess tette az egszsgbiztostsra fordtott bren kvli juttatst, megteremtette az ttrshez szksges keresletet lehet?sgt is. Amit mostanig sajt zsebb?l csak kevesen engedhettek meg maguknak, azt a jv?ben a vllalati bnuszbl, vagy a cafetrin bell sokan megtehetik.

Ez nmagban mg nem az amerikai modell, de ktsgkvl megban hordozza az egszsggyi rendszer kettszakadsnak veszlyt. Ez azonban nem a magnbiztostk rszvtelt?l, hanem a trsadalombiztosts, vagy a helybe lp? llami egszsggy szerepvllalstl fgg, radsul a rendszer kereteit nem a biztostk, hanem tovbbra is az llam alaktja. Fontos kiemelni: a fejlett llamok tbbsgben a szleskr? szocilis biztonsgot a ktelez? egszsgbiztosts s az nkntes egszsgbiztostsok rendszere egyttesen nyjtja, hiszen a ktelez? egszsgbiztosts sehol nem tud igny- s technolgiakvet?en teljeskr? elltst biztostani. Ahol a kzssgi egszsggy mindenki szmra kpes szablyozott krlmnyek kztt biztostani a szakmailag megfelel? elltst, ott a kiegszt? biztostsok piaca nem helyettest?, hanem vlasztkb?vt? feladatokat lt el. Ebben az esetben a kiegszt? biztosts alapvet?en nem szksgleteket, hanem ignyeket elgt ki: vrakozsmentessget, jabb technolgit, jobb krlmnyeket s szemlyessget biztost. "Amerikanizldsrl" akkor beszlhetnk, ha a kzellts a gyakorlatban szegnyelltss alakul, amit a trsadalom nagyobb rsze nem is vesz ignybe, mert a teljes elltsukat - ha van biztostsuk - a magnbiztostk fizetik.

Magyarorszgon, ha fel is futnak a magnbiztostsok, hossztvon akkor is meghatroz marad az llami egszsggy arnya - az persze krds, milyen min?sgben - s a tbbsg szmra ez nyjtja a teljes elltst. A magasabb jvedelm?ek vrhatan vltakozva veszik ignybe az llami rendszert s a magnbiztostst. A szmos ritka s nagykltsg? betegsg gygytst tovbbra is csak az llami rendszer fogja finanszrozni, mert magnbiztostssal ezeket ekkora kockzatkzssgben nem lehet fedezi.

Ami bizonyos: az egszsggy nem m?kdtethet? tovbb a magnt?ke bevonsa nlkl. Itt a hangsly legalbb annyira a t?kn, azaz a pnzen van, mint a magnon. Krds, hogy az er?sen forrshinyos llami egszsggyi intzmnyek tudnak-e ebb?l profitlni. Ez attl is fgg, hogy a magnbiztostk hol kltik majd el a pnzket. Ha csak magnszolgltatkkal szerz?dnek, az felgyorstja az egszsggy kettszakadst. De ha a magnbiztostk a kzintzmnyekt?l is vsrolnak szolgltatsokat, akkor olyan pnzt visznek oda, ami egybknt nem folyna be, ezzel viszont javulhat a kzssgi egszsggy m?kdse.

Sok mlik azon, hny munkavllal rszesl majd ilyen juttatsban, a biztostk milyen csomagot lltanak ssze szmukra, s ezekre az elltsokra milyen szerz?dst ktnek. A rszletszablyok mg nem ismertek. Azt tudjuk, hogy ez "betegsgbiztosts", s nem egszsgbiztosts lesz, amib?l az kvetkezik, hogy a szlesebb prevenci (letmd-tmogats) helyett a gygyts finanszrozsa lesz a f? feladata. De krdsek tmege merl fel. Lesz-e kockzatkzssg ezekben a biztostsokban? A djttel, a szolgltatsi csomag fgghet-e majd a biztostott egszsgi llapottl, egyni kockzataitl, azaz: magasabb lesz-e a tlslyos, a dohnyz, vagy az id?sebbek biztostsi dja? Mindez mennyi pnzt hoz a magyar egszsggybe, s mennyi tbblet-jvedelemhez jutnak ebb?l a szerz?d? orvosok, azaz az j rendszer segti-e a munkaer?-megtartst a magyar egszsggyben? Az j biztostsi csomagok csak a jrbeteg-elltsra koncentrlnak, vagy bevesznek a csomagba bizonyos fekv? elltsokat is? Ha igen, krnek-e ilyenkor valamilyen nrszt? Finanszrozhat-e az j rendszer gygyszerkltsgeket is, vagy csak egszsggyi elltsokat? A biztostk trekednek-e majd arra, hogy a szolgltatk kztt verseny alakuljon ki, vagy sajt ellt-hlzatot alaktanak ki? Milyen mdon szablyozzk az elltsok ignybevtelt s hogyan ellen?rzik a min?sget? Kialakul-e emiatt egyes nagymunkltatknl a munkahelyi egszsgvdelem j rendszere?

A vlaszok alapvet?en meghatrozzk, milyen mlysgig formlja t a szban forg trvnymdosts a magyar egszsggyet. Lehet, hogy csak a felsznt karcolja meg, de az is lehet, hogy az j szemllet, a verseny, a tehet?sebb betegek tlpse a magnbiztostsba (akik a hlapnzt is elviszik) kiforgatja a rgi struktrt a sarkbl.

A biztostk szmra ez egy j terlet, radsul nagyon rzkeny terlet, a maga bonyolult szakmai, jogi s finanszrozsi szablyaival. Feltehet?en kt hibt kvethetnek el: ha nem lpnek be erre a tbb tzmillirdos piacra, vagy ha belpnek, de nem veszik komolyan az ezzel jr kockzatokat s nehzsgeket. Az egszsggy a gygytsrl szl, de vannak benne elkerlhetetlen tragdik s elkerlhet? m?hibk is. Ha egy biztost nem kt olyan szerz?dseket (egyfel?l a szolgltatkkal, msfel?l a biztostottakkal), amelyekkel ezeket az eseteket megfelel?en tudja kezelni, akkor a pnznek egy rsze, s a sok v alatt felptett j hre is elszhat. Hasonlkppen: ha a biztostsi csomagot tl sz?kre szabja, alulmaradhat a versenyben, ha tl tgra, akkor vesztesget termel. A magnbiztostnak ki kell dolgoznia azokat a szablyokat, amelyekkel az ignybevtelt korltok kztt tudja tartani. Ez viszont mind specilis tudst s megfontoltsgot ignyel, ezrt vrhatan csak vek mltn derl ki, hogy ez a csendben benyjtott, egyszavas trvnymdosts vgl is mekkora vltozst hozott. Knnyen lehet, hogy nagyobbat, mint a kirakatban lv?, hivatalos egszsggyi program, a Semmelweis-terv.

Dr. Baraczka Mariann
Dr. Kincses Gyula
Dr. Matejka Zsuzsanna